Hyppää sisältöön

Significant changes to Puhti & Mahti authentication coming in April! Read about the SSH key and multi-factor authentication requirements.

Pääsy DBaaS:ään verkkoliittymästä

Voit kirjautua DBaaS:ään menemällä osoitteeseen pukki.dbaas.csc.fi.

Uuden tietokanta-instanssin luominen

Vasemmanpuoleisessa sarakkeessa voit siirtyä kohtaan Database -> Instances ja sitten painaa oikealla puolella olevaa Launch Instance. Nyt voit määrittää haluamasi asetukset tietokannallesi:

  1. Instance name - Mikä tahansa, minkä haluat instanssille nimeksi.
  2. Volume size - Kuinka paljon levytallennustilaa tietokantaa varten tarvitaan. Jos haluat vain testata DBaaS:ää, 1 GiB riittänee. Koon kasvattaminen myöhemmin vaatii käyttökatkon tietokannalle. Jos jo tiedät, kuinka paljon dataa käytät, on helppo arvioida, kuinka suuri tallennustila on tarpeen.
  3. Volume type - Tämän voi jättää tyhjäksi.
  4. Datastore - Minkä tyyppisen tietokannan haluat. Suositellaan käytettävän viimeisintä versiota suosikkitietokannastasi, ellei ole erityistä syytä käyttää vanhempaa versiota. Pukki tukee tällä hetkellä PostgreSQL ja MariaDB.
  5. Flavor - Kuinka suuria tietokanta-instansseja tarvitset. Pieniä käyttötilanteita varten standard.small on todennäköisesti riittävä. Jos myöhemmin huomaat, ettei se ole tarpeeksi suuri, voit aina muuttaa sitä. Flavorin muuttaminen vaatii käyttökatkon.
  6. Locality - Ei tarvita. Tulevaisuudessa DBaaS tukee klusteroituja tietokantoja, jolloin anti-affiniteetti on useimmissa tapauksissa suositeltava vaihtoehto.

Seuraavalla sivulla Database access:

  1. Allowed CIDRs - Tähän voit lisätä sallitut IP-osoitteesi muodossa $IP/32, jos haluat sallia useita IP-osoitteita. Ne täytyy erottaa pilkulla ,. Oletuksena tietokannat luodaan ilman Allowed CIDRs -määrityksiä, mikä tarkoittaa, ettei tietokantaan voi yhdistää.

Kolmannella sivulla Intialize Databases:

  1. Kentässä Initial Databases voit kirjoittaa, mitkä tietokannat tulisi alustaa. Voit lisätä lisää tietokantoja sen jälkeen, kun instanssi on käynnistynyt.
  2. Initial Admin User lisää ensimmäisen käyttäjän, jota haluat käyttää tietokantaan yhdistämiseen. Voit lisätä lisää käyttäjätilejä sen jälkeen, kun tietokanta-instanssi on käynnistynyt.
  3. Password ensimmäiselle käyttäjällesi. Varmista, ettei tätä salasanaa ole käytetty missään muualla.
  4. Allowed Host (optional) , tätä ominaisuutta ei tällä hetkellä tueta, mutta tulevaisuudessa on mahdollista rajoittaa käyttäjien pääsyä IP-osoitteen perusteella.

Neljännellä sivulla Advanced:

  1. Sinun ei tarvitse tehdä mitään, mutta on mahdollista käynnistää uusi tietokanta varmuuskopiosta. Jos valitset tietokannan käynnistämisen varmuuskopiosta, sinun ei tarvitse määrittää Initial Admin User, Password tai Initial Databases.
  2. Nyt voit painaa Launch.
  3. Kun tietokanta-instanssi on käynnistynyt, voit klikata tietokanta-instanssin nimeä ja hallita lisäominaisuuksia, kuten käyttäjiä, varmuuskopioita jne. Instanssin käynnistyminen ja toimintavalmius saattaa kestää muutaman minuutin.
  4. Nyt voit siirtyä tietokantakohtaiseen dokumentaatioon löytääksesi lisäohjeita tietokannan käyttämiseen:

  5. PostgreSQL

  6. MariaDB

Käyttäjätilien muokkaus tietokanta-instanssissa

Voit lisätä, poistaa ja muokata käyttäjiä tietokanta-instanssien käyttäjät-välilehdellä. Varmista, että käytät vahvoja salasanoja jokaiselle käyttäjälle.

Tietokantojen lisääminen ja poistaminen

Voit lisätä ja poistaa tietokantoja tietokanta-instanssien Database-välilehdeltä.