Hyppää sisältöön

Significant changes to Puhti & Mahti authentication coming in April! Read about the SSH key and multi-factor authentication requirements.

Levyjen ja virtuaalisten työpöytien hallinta

SD Desktop -hallinta

SD Desktop -palvelun avulla voit helposti hallita levyjä sekä keskeyttää, käynnistää uudelleen tai poistaa virtuaalisia työpöytiäsi. Työpöytien hallinta tapahtuu SD Desktop -hallinta -sivulla.

Huom

Nämä vaihtoehdot ovat saatavilla vain virtuaalisille työpöydille, jotka on luotu 2. helmikuuta 2023 jälkeen. Ole hyvä ja ota yhteyttä palvelupisteeseen, jos työskentelet vanhempien työpöytien kanssa.

Siirry SD Desktop -hallintaan.

Levyn irrottaminen ja liittäminen

Levyn irrottaminen virtuaalisesta työpöydästä

Irrota levy -vaihtoehdon avulla voit helposti irrottaa levyn virtuaalisesta työpöydästäsi. Levy ja sen sisältö tallennetaan samaan CSC-projektiin, jossa se alun perin luotiin. Tätä toimintoa voi verrata kiintolevyn irrottamiseen tai liittämiseen kannettavaan tietokoneeseen.

  1. Kirjaudu sisään SD Desktopiin. Siirry oikeaan virtuaaliseen työpöytään etusivulla kohdassa Kaikki yhteydet.

  2. Tallenna ja sulje kaikki levyllä olevat tiedostot tietojen korruptoitumisen estämiseksi ja kirjaudu ulos virtuaalisesta työpöydästä.

  3. Napsauta etusivulla SD Desktop -hallinta.

  4. Sivun alareunassa, kohdassa Saatavilla olevat työpöydät, valitse oikea virtuaalinen työpöytä ja napsauta samassa rivissä oikealla puolella Irrota levy. Vahvista toiminto ilmoituksen kautta.

Irrota levy.

Levy liittäminen uuteen virtuaaliseen työpöytään

Kun haluat käyttää irrotetun levyn dataa, voit liittää sen uuteen virtuaaliseen työpöytään.

  1. Kirjaudu sisään SD Desktopiin. Napsauta etusivulla SD Desktop -hallinta.

  2. Sivun alareunassa, kohdassa Työpöydän valinta, valitse tarvittavat vaihtoehdot (CSC-projekti, käyttöjärjestelmä jne.). Noudata näiden ohjeiden vaiheita 1-2.

  3. Kohdassa Lisää ulkoinen levy (valinnainen) napsauta Valitse olemassa olevista levyistä. Ponnahdusvalikko näyttää saatavilla olevat, samassa CSC-projektissa tallennetut levyt. Jätä kentät Levyn koko ja Levyn nimi tyhjiksi.

  4. Napsauta Luo työpöytä.

Huom

  • Irrotettua levyä ei voi liittää olemassa olevaan virtuaaliseen työpöytään, vaan ainoastaan uusiin virtuaalisiin työpöytiin luomisvaiheessa.
  • Irrotetun levyn sisältöä ei voida käyttää tai poistaa.
  • Jos haluat poistaa tai käyttää levyn sisältöä, liitä se työpöytäympäristöön samalla käyttöjärjestelmällä työpöydän luomisvaiheessa.
  • Levyjä ei voi siirtää tai siirtää CSC-projektien välillä turvallisuussyistä.

Liitä levy.

Virtuaalisen työpöydän keskeyttäminen tai jatkaminen

Voit keskeyttää virtuaalisen työpöydän. Tällä tavoin työpöytä lakkaa kuluttamasta laskutusyksikköjä.

Virtuaalisen työpöydän keskeyttäminen

  1. Kirjaudu sisään SD Desktopiin. Siirry oikeaan virtuaaliseen työpöytään etusivulla kohdassa Kaikki yhteydet.

  2. Sulje kaikki ohjelmat, tallenna tai sulje kaikki tiedostot ja kirjaudu ulos virtuaalisesta työpöydästä tietojen korruptoitumisen estämiseksi.

  3. SD Desktopin etusivulla napsauta Siirry SD Desktop -hallintaan.

  4. Sivun alareunassa, kohdassa Saatavilla olevat työpöydät, valitse oikea virtuaalinen työpöytä ja napsauta samassa rivissä oikealla puolella Keskeytä työpöytä.

  5. Vahvista toiminto ilmoituksen kautta. Työpöydän keskeyttäminen voi kestää jopa 30 minuuttia.

Huom

Et voi käyttää tai irrottaa levyä, kun työpöytä on keskeytetty.

Keskeytä työpöytä.

Virtuaalisen työpöydän jatkaminen

  1. Kirjaudu sisään SD Desktopiin. SD Desktopin etusivulla napsauta Siirry SD Desktop -hallintaan.

  2. Sivun alareunassa, kohdassa Saatavilla olevat työpöydät, valitse oikea virtuaalinen työpöytä. Napsauta samassa rivissä oikealla Vaihtoehdot ja valitse Jatka.

Huom

Keskeytetyn työpöydän jatkaminen on mahdollista vain aktiivisille CSC-projekteille, joissa on saatavilla laskutusyksiköitä.

Jatka työpöytää.

Virtuaalisen työpöydän uudelleenkäynnistys

Jos virtuaalinen työpöytäsi tai ohjelmistosi lakkaa vastaamasta, voit käynnistää sen uudelleen. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kaikki virtuaaliseen työpöytään tallennetut tiedostot ja ohjelmistot pysyvät saatavilla.

Huom

Jos Data Gateway -sovellus lakkaa vastaamasta taustalla toimivien vanhojen istuntojen vuoksi, sinun ei tarvitse käynnistää työpöytääsi uudelleen. Sen sijaan voit käyttää päätettä prosessin tunnistamiseen ja pysäyttämiseen. Apua saat CSC-palvelupisteestä, aihekenttä "Sensitiivinen data."

Työpöydän uudelleenkäynnistäminen:

  1. Kirjaudu sisään SD Desktopiin. Siirry oikeaan virtuaaliseen työpöytään etusivulla kohdassa Kaikki yhteydet.

  2. Sulje kaikki ohjelmat ja varmista, että tallennat tai suljet kaikki tiedostot tietojen korruptoitumisen estämiseksi.

  3. SD Desktopin etusivulla napsauta Siirry SD Desktop -hallintaan.

  4. Sivun alareunassa, kohdassa Saatavilla olevat työpöydät, valitse oikea virtuaalinen työpöytä. Napsauta samassa rivissä oikealla Vaihtoehdot ja valitse Uudelleenkäynnistä.

  5. Vahvista toiminto ilmoituksen kautta. Työpöydän uudelleenkäynnistäminen voi kestää jopa 30 minuuttia.

Käynnistä työpöytä uudelleen.

Virtuaalisen työpöydän poistaminen

Analyysisi päätyttyä voit poistaa virtuaalisen työpöydän, mukaan lukien ulkoisen levyn ja kaikki siihen tallennetut tiedostot. Tätä toimintoa ei voi perua:

  1. Kirjaudu sisään SD Desktopiin. SD Desktopin etusivulla napsauta Siirry SD Desktop -hallintaan.

  2. Sivun alareunassa, kohdassa Saatavilla olevat työpöydät, valitse oikea virtuaalinen työpöytä. Napsauta samassa rivissä oikealla Vaihtoehdot ja valitse Poista.

Huom

Ota yhteyttä kaikkiin projektin jäseniin ennen virtuaalisen työpöydän poistamista. Tällä toiminnolla poistat koko työtilan, mukaan lukien kaikki tiedostot, jotka on tallennettu virtuaaliseen työpöytään tai ulkoiseen levyyn muiden projektin jäsenten toimesta.

Poista työpöytä.

Seuraavat vaiheet tässä oppaassa