Hyppää sisältöön

Significant changes to Puhti & Mahti authentication coming in April! Read about the SSH key and multi-factor authentication requirements.

SD Desktop terveys- ja sosiaalitietojen (rekisteritietojen) toissijaiseen käyttöön.

Mikä on SD Desktop terveys- ja sosiaalitietojen toissijaiseen käyttöön?

SD Desktop -palvelu on sertifioitu ympäristö tietojen käsittelyyn Terveys- ja sosiaalitietojen toissijaisesta käytöstä annetun lain mukaisesti (vaatii Findatan, Suomen Sosiaali- ja Tietosuojaviranomaisen, myöntämän luvan). SD Desktop on auditoitu Findatan säädösten mukaisesti.

Miten rekisteritietojen käsittely SD Desktopissa eroaa Sensitive Data -palveluiden tavanomaisesta käytöstä?

Rekisteritietojen tapauksessa palveluun on joitakin rajoituksia verrattuna SD Desktopin tavanomaiseen käyttöön. Rajoitukset ovat tarpeellisia noudattaaksemme Tietosuoja- ja terveyslupaviranomaisen (Findata) sääntelyä. Tärkeimpiä rajauksia ovat esimerkiksi, että palvelun ja tiedonkäytön hallinnoi CSC käyttäjän sijasta, ja muita palveluita (esim. SD Connect) ei ole käytettävissä. Lue lisää SD Desktop -palvelukuvauksesta.

Miten pääsen käsiksi rekisteritietoihin SD Desktopissa?

Ensinnäkin tarvitset Findatan tai yksittäisen julkisen rekisterin myöntämän tietoluvan. Sen jälkeen sinun on luotava CSC-tili, jos sinulla ei vielä ole sellaista, ja erityinen Findata-tyyppinen CSC-projekti tiedoillesi. Sen jälkeen voit pyytää palvelupääsyä palvelupisteestämme (servicedesk@csc.fi) tietoluvalla. Tiedot siirretään suoraan palveluun tietojen rekisterinpitäjältä, ja ne ovat saatavilla vain vahvistetuille projektin jäsenille virtuaalisessa työpöydässä. Lisätietoja: SD Desktop terveys- ja sosiaalitietojen toissijaiseen käyttöön.

Voinko yhdistää omia tietojani rekisteritietoihin SD Desktopissa?

Projektissa, jossa käytetään terveys- ja sosiaalitietojen toissijaista käyttöä, kaikki SD Desktopissa käsiteltävät tiedot on toimitettava tietojen rekisterinpitäjän (Findata tai yksittäinen rekisteri) toimesta. Jos haluat yhdistää omat tutkimustuloksesi rekisteritietoihin, sinun on ilmoitettava siitä tietolupahakemuksessasi.

Onko mahdollista asentaa ohjelmistoja SD Desktopiin, kun käsitellään toissijaisesti käytettäviä tietoja?

Työpöydällä saatavilla olevat ohjelmat ovat lueteltu käyttöoppaassa.

Jos tarvitsemasi ohjelmisto ei ole valmiiksi asennettu SD Desktopiin, sinun on otettava yhteyttä palvelupisteeseemme (servicedesk@csc.fi) tarkistaaksesi, onko ohjelma yhteensopiva palvelun kanssa ja asennettavissa toissijaista käyttöä olevissa projekteissa.

Miten voin viedä tulokseni SD Desktopista?

Sinun on pyydettävä palvelupisteeltämme (servicedesk@csc.fi) tulostesi viemistä. Tulokset viedään suoraan Findataan ja saat ne käyttöön viranomaisten tarkastuksen jälkeen.

Mitä tiedoilleni tapahtuu, kun toissijaisen käytön tietolupa vanhenee?

Et pääse käyttämään virtuaalista työpöytääsi tietoluvasi voimassaoloajan päätyttyä. Ellet hae tietoluvan jatkoa rekisterinpitäjältä ja pyydä meitä jatkamaan CSC-projektisi kestoa, projektisi sulkeutuu automaattisesti tietoluvan voimassaolon päättyessä. Kaikki suljetusta projektista peräisin olevat tiedot poistetaan 90 päivän kuluttua CSC:n tiedonhallinnan käytäntöjen mukaisesti. Sinun on vietävä kaikki tulokset virtuaaliympäristöstä ennen tietoluvan vanhenemista – muuten et voi käyttää niitä, kun lupa ei enää ole voimassa.